Vissers protesteren tegen windparken in IJsselmeer

Zo’n duizend vissers protesteerden zaterdag 14 augustus bij Windpark Fryslân in het IJsselmeer tegen windmolenparken in viswateren. Zij kozen Windpark Fryslân uit “om te laten zien hoe groot windparken zijn en hoeveel ruimte die innemen”. Nu het windpark praktisch klaar is realiseren omwonenden en andere belanghebbenden zich ook wat de werkelijke impact is op de ruimte en openheid van het IJsselmeer. Wie bijvoorbeeld vanaf Stavoren langs de zeedijk naar Hindeloopen fietst: opeens een woud van molens voor je neus.

Grote vloot van Nederlandse vissers vaart uit tegen windmolenparken op zee: “Visserij en ecosysteem lijden eronder”

Zo’n duizend vissers protesteerden zaterdag bij Windpark Fryslân in het IJsselmeer tegen windmolenparken in viswateren. In totaal voeren bijna zestig IJsselmeer-, garnalen- en Noordzeekotters over het IJsselmeer langs de Afsluitdijk naar Breezanddijk. Volgens hen kan het niet langer dat een groot deel van het IJsselmeer wordt volgestouwd met windparken. ,,We krijgen veel minder ruimte om te vissen”, stelt visser Martijn van den Berg (eigenaar van de kotter TX36) en tevens demonstratieleider van het protest op 14 augustus. De organisatie is in handen van de actiegroep van vissers EMK (Eendracht Maakt Kracht). Vissersboten uit Texel, Den Oever, Lauwersoog, Urk en Volendam deden mee aan de vlootparade.

Het windpark, aangelegd door aannemersconsortium Zuiderzeewind, bestaat uit 89 turbines van 4,3 megawatt en moet ongeveer 1,2 procent van het Nederlandse elektriciteitsverbruik leveren. Oftewel het verbruik van ongeveer 500.000 huishoudens. Een aantal jaren geleden is windpark Wieringermeer tot stand gekomen. De opbrengst van de 99 windmolens komt overeen met het stroomverbruik van 370.000 huishoudens. Maar door deze parken is het vangstgebied veel kleiner geworden, stelt Van den Berg.

De actievoerders willen dat een nieuw kabinet meer om de belangen van de vissers denkt en hen betrekt bij de besluitvorming van bijvoorbeeld windmolenparken. Niet alleen de hedendaagse vissers worden in hun bestaansrecht bedreigd door alle maatregelen, maar de volgende generatie krijgt helemaal geen kans meer om visser te worden, zeggen ze.

Politici voeren mee
De organisatie had diverse politici uitgenodigd, onder wie Roelof Bisschop (SGP), Caroline van der Plas (BoerBurgerBeweging) en Jan Mulder (PVV), die op diverse schepen meevaren en een petitie aangeboden krijgen.

Medeorganisator en visser Dirk Kraak zei dat Windpark Fryslân uitgekozen is “om te laten zien hoe groot windparken zijn en hoeveel ruimte die innemen”. Het park in aanbouw is verboden gebied geworden voor de vissers.

Lees het gehele artikel met video op de bron: Omroep Friesland

Artikel NHnieuws:
Vissers voeren grote protestactie tegen inkrimping visgebied

Artikel VRTnieuws:

Meer informatie:
Artikel NHB (docx. 81 kB)

De IJsselmeervereniging is het helemaal eens over de molens van Windpark Fryslân. De IJsselmeervereniging heeft zich – samen met andere natuurorganisaties – tot het uiterste verzet tegen dit windpark, maar dat helaas in laatste instantie verloren bij de Raad van State.
Jammer, maar waar (zie: Raad van State – Uitspraak 201608248/1/r6)

Het IJsselmeergebied is naar verhouding (veel te) zwaar belast met windparken (NOP, Wieringermeer, Fryslân) en straks nog Nij Hiddum Houw (kop Afsluitdijk in Fryslân) en Blauw (Flevoland tussen de Maximacentrale en de Ketelbrug).