Oud bestuurslid IJsselmeervereniging Kees Schouten overleden

Op 27 oktober j.l. is Kees Schouten op 70-jarig leeftijd overleden en verliezen we niet alleen een lid, maar ook een trouw en hardwerkende voormalig bestuurslid, die voor velen een vriend was.

Nadat hij was gestopt met z’n werk heeft hij het IJsselmeer nog meer omarmd. Hij was al jaren lid van de IJsselmeervereniging en zijn boot de Aladdin lag in Hoorn waardoor hij het IJsselmeer goed kende. Kees maakte zich net als vele anderen zorgen om hetgeen zich op en rond het IJsselmeer afspeelde. Hij was daarom in 2009 toegetreden tot het bestuur van de IJsselmeervereniging als bestuurslid communicatie en publiciteit.

Er was veel werk aan de winkel, rond de website gebeurde weinig, IJsselmeerberichten was toe aan een ‘facelift’ er was geen nieuwsbrief. Kees betrok diverse andere vrijwilligers – en zelfs zijn dochters Anneke en Willemijn – bij de publiciteit en de website en het blad werd verbeterd en er kwam een nieuwsbrief. Als hoofdredacteur ging hij geregeld op pad voor interviews met diverse bekende Nederlanders voor IJsselmeerberichten. Ook nam hij het initiatief voor het uitbrengen van een jubileumuitgave “Pittoreske reis langs de dode steden van de Zuiderzee” en kwam er een webshop.
Kees deed dat met veel passie en liefde en inzet. Hij ging geregeld op pad om contacten te onderhouden. Hij was daarom geliefd bij diverse organisaties vooral omdat hij kennis van zaken had en goed kon verwoorden waar hij bezorgd over was. Hij was de spil in de communicatie tussen het bestuur en vrijwilligers en de vergadering waren veelal bij hem thuis. De koffie stond klaar, of werd gezet, en een koekje – of soms zelfgemaakte taart – mocht nooit ontbreken.

Lichamelijke problemen waren mede een reden voor Kees om in 2018 te stoppen als bestuurslid bij de IJsselmeervereniging en zich op andere zaken te gaan richten.

In het voorjaar van 2021 was Corrie (zijn vrouw) gestopt met werken en zouden ze beiden samen kunnen genieten van het leven. Helaas kwam er in deze periode slecht nieuws voor Kees. Zijn leven – en dat van Corrie, Anneke en Willemijn – waren de afgelopen maanden een rollercoaster met pijnlijke momenten en dan weer optimisme, hoop en teleurstellingen. Wel heeft hij nog een paar keer kunnen genieten van zijn boot op het door hem geliefde IJsselmeer.

We zijn dankbaar dat wij Kees vele jaren hebben mogen meemaken en we koesteren daarom de ontelbare mooie herinneringen aan hem en met hem. We wensen Corrie, Anneke en Willemijn daarom veel sterkte met het gemis van Kees.

Rini Kikkert en Angèle Steentjes