Uitnodiging Algemene Ledenvergadering IJsselmeervereniging 2020

Het bestuur nodigt haar leden uit voor de Algemene Ledenvergadering op zaterdag 28 maart van 13.00 uur tot ca. 15.00 uur in het Woudagemaal, Gemaalweg 1, Lemmer. Na de formele agendapunten, zoals herbenoeming bestuursleden, de jaarrekening, het jaarverslag 2019 en de begroting en jaarplan 2020, besteden we bijzondere aandacht aan de gevolgen van de energietransitie … Meer lezen Uitnodiging Algemene Ledenvergadering IJsselmeervereniging 2020

Engelenzender weer in de lucht op de Houtribdijk

Het herstel van de biodiversiteit in het IJsselmeergebied gaat de goede kant op met de terugkeer van deze gevleugelde wezens op de Houtribdijk. De komende jaren zijn er weer engelen te horen op de Houtribdijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Niet zoals vroeger via de FM-frequentie, maar via een speciale app. Rijkswaterstaat, beheerder van de Houtribdijk, … Meer lezen Engelenzender weer in de lucht op de Houtribdijk

Feestelijke openingsweek – Zee vol verhalen

Vrijdag 14 februari 2020 opent in het Zuiderzeemuseum Zee vol verhalen, de volledig vernieuwde, vaste Zuiderzeetentoonstelling voor iedereen. De week na de opening, 14 tot en met 23 februari, pakt het museum uit met een feestelijk en gevarieerd programma voor jong en oud. Van een Avond vol verhalen met romantisch Valentijnsdiner tot een speurtocht in … Meer lezen Feestelijke openingsweek – Zee vol verhalen

Enkhuizerzand: Ondanks wijzigingen en aanwijzing provincie toch in beroep

Ondanks de positieve ontwikkelingen voor het behoud van het landschap zal de IJsselmeervereniging deze maand (januari 2020) wel beroep instellen tegen dit plan, omdat de overige onderdelen van het plan volgens ons niet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening. De gemeente Enkhuizen heeft, zoals we in de vorige nieuwsbrief berichtten, het plan voor het Enkhuizerzand … Meer lezen Enkhuizerzand: Ondanks wijzigingen en aanwijzing provincie toch in beroep

Geen beroep tegen het plan Galgeriet in Monnickendam

De IJsselmeervereniging gaat niet in beroep tegen het plan van de gemeente Waterland voor het Galgeriet. Ook de Stichting Oud-Monnickendam heeft afgezien van een beroepsprocedure. Afgezien van feit dat er weinig kans op succes was,is het beleid dat wij bewoners en lokale actiegroepen steunen voor zover het ook binnen de doelstellingen van de vereniging past. … Meer lezen Geen beroep tegen het plan Galgeriet in Monnickendam

‘Een zee van herinnering’ was het IJsselmeer voor Aart

In memoriam: Aart Staartjes (1938-2020). Met het overlijden van Aart Staartjes verloor Nederland niet alleen een populaire acteur maar ook een groot liefhebber van het IJsselmeer. In 2011 interviewde IJsselmeerberichten hem hierover. Aart vertelde dat het IJsselmeer voor hem ‘een zee van herinnering‘ was. Het was het water waarlangs hij opgroeide, bijna in verdronk, spectaculaire … Meer lezen ‘Een zee van herinnering’ was het IJsselmeer voor Aart

Zandwinbedrijf wil meer draagvlak, Natuurmonumenten wacht zaak af

Het zandwinbedrijf Smals komt met nieuwe voorstellen om draagvlak voor het zandwinningsproject voor de Friese IJsselmeerkust te krijgen. Natuurmonumenten en ook de IJsselmeervereniging willen eerst de uitspraak van de Raad van State op het beroep van Smals afwachten voor verder te praten over aanpassingen van het project. Het zandwinbedrijf Royal Smals komt met nieuwe maatregelen … Meer lezen Zandwinbedrijf wil meer draagvlak, Natuurmonumenten wacht zaak af

De Markerwaard, de polder die er niet kwam

Steeds duiken er weer stemmen op om de Markerwaard alsnog in te polderen, de aanleiding in 1972 voor de oprichting van de IJsselmeervereniging. In 2002 besloot de regering definitief af te zien van de Markerwaard, waardoor de dijkversterking van de Markermeerdijk opnieuw bezien moest worden. Het Rijk, de deltacommissie en andere overheden richten zich op … Meer lezen De Markerwaard, de polder die er niet kwam

Visie Duurzame Energie IJsselmeergebied ROIJ

De IJsselmeervereniging ondersteunt van harte de gezamenlijke energievisie van het ROIJ. Specifiek betekent dat voor windenergie dat het ROIJ geen mogelijkheden voor meer windmolens in het IJsselmeergebied ziet. Ook grootschalige gebieden met zonnepanelen zijn voor het ROIJ geen optie. Omdat er weinig bekend is over de ecologische effecten, zou hier voorzorgsprincipe moeten gelden: bij twijfel … Meer lezen Visie Duurzame Energie IJsselmeergebied ROIJ

Lange termijn visie voor 2120 door Wageningse wetenschappers

In de lange termijnvisie voor 2120 worden vooroevers en natuurontwikkeling in het IJsselmeergebied genoemd als oplossing voor de klimaatproblemen waar Nederland mee geconfronteerd zal worden. De zeventien wetenschappers van de Wageningse Universiteit hebben gekozen voor natuurlijke oplossingen en niet voor eventuele toekomstige technologische innovaties. Zij keken ook verder in de toekomst dan bijvoorbeeld Panorama 2050 … Meer lezen Lange termijn visie voor 2120 door Wageningse wetenschappers