Zandwinbedrijf wil meer draagvlak, Natuurmonumenten wacht zaak af

Het zandwinbedrijf Smals komt met nieuwe voorstellen om draagvlak voor het zandwinningsproject voor de Friese IJsselmeerkust te krijgen. Natuurmonumenten en ook de IJsselmeervereniging willen eerst de uitspraak van de Raad van State op het beroep van Smals afwachten voor verder te praten over aanpassingen van het project.

Foto: Koninklijke Smals

Het zandwinbedrijf Royal Smals komt met nieuwe maatregelen om de bezwaren van omwonenden tegen de zandwinning in het IJsselmeer weg te nemen. Het bedrijf hoopt daarmee op meer draagvlak in de regio. “We willen alles zo duurzaam mogelijk doen”, vertelt omgevingsmanager Marloes Herms van Royal Smals. “We denken bijvoorbeeld aan elektrische schepen en de aanleg van walstroom voor schepen die komen laden en lossen, zodat ze niet op diesel draaien.”

De afgelopen maanden heeft zandwinbedrijf Royal Smals diverse gesprekken gehad met zowel omwonenden als organisaties om haar plannen voor zandwinning in de IJsselmeerkust toe te lichten. Herms: “We overleggen met natuurorganisaties, omwonenden en Rijkswaterstaat. Al die gesprekken geven ons positieve energie.”

Uit de gesprekken haalt Royal Smals diverse zaken waar ze rekening mee zal houden. “We zijn aan het kijken om de hoogte van de zandinstallatie terug te brengen en de installatie transparant te laten”, noemt Herms als voorbeeld. “Zo willen we meer draagvlak creëren. Uiteindelijk hopen we dat het project doorgang kan vinden en dat we een invulling kunnen geven die ons allemaal past. Een aantal partijen is inmiddels zo ver dat ze groen licht geven.”

Volgens Natuurmonumenten, een van de betrokken natuurorganisaties, wordt er helemaal niet onderhandeld over alternatieven. “Wij willen eerst weten wat de Raad van State zegt, en dan zien we wel verder”, zegt Arjen Kok van Natuurmonumenten. “Er zijn nieuwe mensen bij Smals gekomen en die wilden kennismaken. We hebben daarvoor een gesprek gehad. Wij willen niet over de inhoud praten, want onze voorwaarden zijn heel duidelijk.”

Lees het gehele artikel op de bron: Omroep Friesland