Viering 50 jaar IJsselmeervereniging

De IJsselmeervereniging is opgericht in 1972. Dit jaar bestaat de vereniging 50 jaar en dat moet gevierd worden. Op 30 september 2022 organiseerde de IJsselmeervereniging in het Amsterdamse Huis en het buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen een middag om dat heugelijke feit te vieren met leden, belangstellenden en bestuurders van rijk, provincies, gemeenten en waterschapen betrokken bij het IJsselmeergebied.

De middag startte met de feestrede van de voorzitter van de IJsselmeervereniging, Benno van Tilburg. Hij keek niet alleen terug op de vijftig jaar van de vereniging maar keek ook vooruit naar de komende vijftig jaar en herhaalde zijn oproep voor een ‘burgemeester’ voor het IJsselmeergebied. Een bestuurder met macht die zorgt voor samenhangend beleid en voorkomt dat het landschap verloedert en zorgt voor herstel van de natuur in het gebied. Lees hier zijn hele feestrede: https://ijsselmeervereniging.nl/wp-content/uploads/2023/02/Website-IJsselmeervereniging-feestrede-1.pdf

Ir. Marten Biermanprijs
Eens in de zoveel tijd rijkt de IJsselmeervereniging de ir. Marten Biermanprijs uit aan een persoon of organisatie die van bijzondere betekenis is voor het IJsselmeergebied. Marten Bierman was een van de oprichters van de vereniging en hij is ook lang en verschillende periodes voorzitter geweest.
‘De Bruine Vloot’ kreeg deze prijs bij het 50-jarig bestaan van de IJsselmeervereniging, vanwege de pioniers en volhouders van eigenaren en schippers die het mogelijk hebben gemaakt, dat vissers- en vrachtschepen van de Zuiderzee, zoals botters, kwakken, aken, klippers en tjalken als varende en zeilende monumenten in stand zijn gebleven. Daardoor is het IJsselmeergebied de thuishaven van een iconische zeilvloot. Charteren is onmisbaar om deze vloot in stand te houden maar zorgt er ook voor, dat duizenden mensen kennis maken met deze schepen en met de ruimte en de vele historische havens van het IJsselmeergebied. De prijs is in ontvangst genomen door “Rooie Gerrit” en Cees Dekker, schippers van het eerste uur van deze vloot.

Klik hier om alle foto’s te bekijken.