In memoriam Reid de Jong

Half november is Reid de Jong op 86-jarige leeftijd overleden. Reid was wereldwijd bekend als initiatiefnemer van de Strontrace, beurtvaart en visserijdagen in de herfstvakantie. Die werden allemaal gehouden vanaf Workum. Reid woonde met zijn partner Cornelie in de vuurtoren (It Tointsje) aan het einde van It Soal.

Reid was zijn tijd ver vooruit in het voorkomen van klimaatverandering en CO2-uitstoot. Scheepvaart moest volgens hem weer op de wind. Hij was het meest uitgesproken voorbeeld van ‘doen wat je zegt’ en leefde in de vuurtoren zelfvoorzienend zonder gas en elektriciteit. Alleen later kwamen er een paar zonnepanelen.

De teloorgang van het landschap ging hem aan het hart. Hij was ook een fel tegenstander van het Windpark Fryslân, dat nu wordt aangelegd bij de Afsluitdijk. Het windpark zou zijn uitzicht vanuit de vuurtoren drastisch hebben bedorven.

Met Reid verliezen we een markante voorvechter van het behoud van de natuur en het landschap van het IJsselmeergebied.