Deltaplan Biodiversiteit voor een meer robuuste natuur

Wulp, vogel van het jaar 2019

Over de achteruitgang van de natuur in Nederland wordt al jaren enorm gesteggeld tussen de verschillende partijen. Voor het eerst zaten boeren, bedrijven, wetenschappers en de natuurbeweging met elkaar aan tafel om samen oplossingen te bedenken om de achteruitgang van de soortenrijkdom in ons land te stoppen. Na ruim een jaar onderhandelen is er nu een plan om niet alleen soorten als de grutto en de wulp te redden, maar om al onze natuur robuuster te maken.

De partijen willen dat Nederland in 2030 een voorbeeld is van een dichtbevolkt land, waar het aan de ene kant fijn is om te leven, waar de landbouw ‘gezonder is’ en aan de andere kant barst van de biodiversiteit.

Het Deltaplan Biodiversiteitsherstel moet ervoor zorgen dat prestaties die bijdragen aan herstel van biodiversiteit in de toekomst meer worden gestimuleerd dan nu het geval is. Daarom moeten deze prestaties ook goed meetbaar zijn, zodat duidelijk wordt wat de winst is voor de biodiversiteit. Dat is nu niet altijd even duidelijk. Supermarkten gaan boeren die zich inspannen voor de biodiversiteit belonen. Dit voorjaar wordt meer bekend over de precieze invulling van het deltaplan.

Het initiatief voor dit bijzondere overleg komt van hoogleraar ecologie Han Olff van de Rijksuniversiteit Groningen en Louise Vet, directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie. Het komende halfjaar hopen ze ministeries, provincies, gemeenten en waterschappen aan zich te binden.

Bron: Vroege Vogels, 21 december 2018

Het voorstel voor herstel van de biodiversiteit dat een verbreding van de soortenbescherming naar een robuuster ecosysteem behelst, is niet helemaal duidelijk wat betreft de wettelijke bescherming van de natuur. Het TBES Markermeer/IJsselmeer (Toekomst Bestendig Eco Systeem) ontwikkeld in de periode van de discussies over de uitbreiding van Almere en Amsterdam vond de huidige soortenbescherming in Natura 2000 en de flora – en faunawet met nadruk op bedreigde soorten / populaties al lange tijd te behoudend. Om in te kunnen spelen op mogelijke ‘ontwikkelingsdynamiek’ zoals het idee van een deltametropool Amsterdam – Almere vond men het idee van een robuust – toekomstbestendig ecosysteem geschikter.

Voor de IJsselmeervereniging is het van belang een kritische vinger aan de pols te houden en te bekijken wat met dit voorstel te beschermen en te doen is. Het heeft wel een breed draagvlak en is een goed aanknopingspunt voor versterking van de samenwerking met Natuurmonumenten, Vogelbescherming en de andere partners van de Coalitie Blauwe Hart Natuurlijk.