Laatste excursie van dit najaar: Marker Wadden

Met FOGOL naar het eiland in de pionierfase

Bekijk de Marker Wadden in deze unieke pionierfase. De broedvogels hebben de Marker Wadden grotendeels verlaten en we bekijken nu welke trekvogels het eiland gebruiken als tussenstop. Welke soorten we precies zullen zien is nog een verrassing.

Naar Marker Wadden

In de haven van Enkhuizen stappen we aan boord van zeilschip de Schuttevaer. We varen van het IJsselmeer via het naviduct, over de autoweg, het Markermeer op. We bekijken de vogels van de natuurboog direct na het naviduct. De laatste excursies zijn hier diverse Pontische meeuwen te zien. We hijsen daarna de zeilen en zetten koers richting de Marker Wadden. Wie wil kan zelf aan het roer staan.

Onderweg bekijken we de vogels die we tegen komen. Er zijn ervaren vogelgidsen mee die je op de vogels kunnen wijzen. Er is minimaal een telescoop aan boord en we hebben enkele verrekijkers te leen. De schipper geeft graag antwoord op alle vragen. Voordat we aan land gaan is er een biologische lunch aan boord.

We leggen aan in de haven van de Marker Wadden en gaan aan land. We maken een wandeling over het eiland en bekijken de vogels. Je kunt zelf een rondwandeling maken of meelopen met de vogelgidsen die mee aan boord zijn en die zich richten op de vogels.

Het eiland is volop in ontwikkeling. Op dit moment vinden we hier een pionierstadium met de eerste begroeiing en veel zandbanken. Een heel open landschap, wat aantrekkelijk is voor allerlei soorten. Het is bijzonder om het eiland te zien in deze fase.

Met de excursies zullen we het eiland steeds blijven volgen.

Meer info: https://www.fogol.nl/excursies/laatste-excursie-van-dit-najaar-marker-wadden