Zuiderzeecruise 2016 i.s.m. de IJsselmeervereniging

Datum: 1 t/m 5 augustus 2016
Vertrek: Enkhuizen haven

In de voetsporen van Henry Havard

De Zuiderzeecruise is inmiddels een echte klassieker. In samenwerking met de IJsselmeervereniging volgen we de Franse cultuurhistoricus Henry Havard die ongeveer 150 jaar geleden deze tocht maakte. De overeenkomsten zijn vaak verrassend. In 2016 wordt vooral het zuidelijke deel van de voormalige Zuiderzee aangedaan.

“Hoewel er in Europa waarschijnlijk geen enkele reis bestaat die, uit wijsgerig en etnografisch oogpunt, van groter belang is dan een rondvaart rond de Zuiderzee, wordt deze toch slechts zelden ondernomen.”

Dit is de openingszin van de Franse cultuurhistoricus Henry Havard die in 1863 in een gehuurde tjalk een tocht maakte langs de Zuiderzeesteden. Hij schreef daarover het boek: ‘La Hollande pitoresque, voyage aux villes mortes du Zuiderzee’, waar bovenstaande regel uit stamt. Mede door zijn kleurrijke beschrijving veranderden deze ‘dode’ stadjes in toeristische juweeltjes, die ook vandaag nog de moeite van een bezoek meer dan waard zijn. Laten we dus in het kielzog van Havard na zoveel jaar de balans opmaken. Vaart u mee?

Dag 1
We verzamelen voor deze reis in Enkhuizen. Na kennismaking en lunch aan boord van de historische barkentijn ‘Admiraal van Kinsbergen’, een zeilend vrachtschip dat is omgebouwd tot passagiersschip, komt een stadsgids ons ophalen voor een wandeling door deze ooit bloeiende handelsstad. Eeuwenlang was de haringvangst de belangrijkste economische pijler, tot de Afsluitdijk het einde betekende van deze economie. We bezoeken het Zuiderzeemuseum waar u de reis die we aan het maken zijn in het klein alvast kunt doen in de tentoonstelling ‘Reis rondom de Zuiderzee’. Tegen het einde van de middag steken we over naar Urk, het voormalige eiland in de Zuiderzee. Hier organiseren we tijdens het diner een Urker conference. Ook wordt hier overnacht.

xx

Dag 2
Het meest bijzondere aan Urk is misschien wel dat in deze plaats de visserijeconomie en -cultuur de afsluiting van de Zuiderzee heeft overleefd. Hoe dat komt gaat u zien op de visafslag en in het museum van Urk. Rond de middag varen we weer uit en via het Ketelmeer varen we de IJssel op om aan te leggen bij Kampen. ’s Avonds maken we nog een wandeling door deze prachtige Hanzestad.

Dag 3
We beginnen in Kampen met een bezoek aan het Stedelijk Museum van Kampen in het Oude Raadhuis waar we veel Kamper historie tegen komen. Rond de middag vertrekken we weer en varen de IJssel af terug richting het Ketelmeer. Hier wordt de steven gewend om zuid van Flevoland over de randmeren te varen. Deze prachtige tocht eindigen we in Harderwijk aan het Veluwemeer.

Dag 4
Heel veel van het middeleeuwse centrum van Harderwijk is bewaard gebleven. Na de afsluiting van de Zuiderzee en het wegtrekken van de garnizoenssoldaten moest de economie van de stad gered worden door het toerisme. Dat is gelukt. Wij laten echter de toeristische trekpleister van de stad voor wat het is en bekijken het rijke erfgoed van de stad. Veel van deze verhalen komen we ook tegen in het Stadsmuseum. ’s Middags varen we weer verder en leggen aan bij Muiden. We dineren in dit gezellige stadje aan de monding van de Vecht.

Dag 5
De tocht gaat ’s morgens naar Monnickendam aan de Noord-Hollandse kust. We bezoeken hier het Waterlandsmuseum de Speeltoren waar we veel te horen krijgen over de maritieme geschiedenis van Monnickendam, kaasmakerijen en Waterland. In de toren vinden we ook het oudste met de hand bespeelbare carillon van Nederland. ’s Middags varen we terug naar Enkhuizen waar de tocht eindigt.

Reisinformatie

Datum: 1 t/m 5 augustus 2016
Vertrek: Enkhuizen haven
Prijs: 2 persoonskamer: € 745,- p.p.
Prijs: 1 persoonskamer: € 875,- p.p.
Gids: Soemini Kasanmoentalib (bestuurslid IJsselmeervereniging)
Inclusief: In deze 5-daagse reis zijn alle kosten voor vervoer, schip met overnachtingen aan boord, maaltijden, gidsen, entrees, informatiepakket, koffie/ thee en het boek van Henry Havard inbegrepen.

Geef u op via onderstaande link. Leden van de IJsselmeervereniging dienen bij het vakje
“opmerkingen” te vermelden dat ze lid van de IJsselmeervereniging zijn: http://www.historizon.nl/agenda/reizen/zuiderzeecruise