Actiegroepen openen aanval op Lelystad Airport met grote ‘verkiezingscampagne’

De actiegroepen komen uit de provincies Gelderland en Overijssel. De Provincie Flevoland heeft al laten weten de laagvliegroutes liever boven het IJsselmeer zien. De IJsselmeervereniging zal te zijner tijd ook een standpunt hierin bepalen.

VideoActiegroepen in Oost-Nederland beginnen een tienduizenden euro’s kostende campagne tegen Lelystad Airport. In de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen laten ze inwoners via radio, televisie en kranten weten op welke partijen ze moeten stemmen om het vakantievliegveld tegen te houden.

“Als mensen op de Veluwe, in Salland en de Weerribben willen dat de stilte in hun regio niet verdwijnt door vliegtuigen die vanaf Lelystad Airport laag over komen vliegen, moeten ze stil stemmen”, vertelt voorzitter Robert Tieskens van Red de Veluwe, die de kieswijzer namens de actiegroepen opzet. “Dat betekent: stemmen op partijen als GroenLinks, Partij voor de Dieren, SP, 50Plus of PvdA. Die zijn net als wij tegen de opening van Lelystad Airport met laagvliegroutes”.

Kieswijzer
In de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen op 20 maart laat Red de Veluwe campagnespotjes uitzenden op landelijke en regionale radio en televisie. Daarin worden de partijen genoemd op wie inwoners die tegen Lelystad Airport zijn kunnen stemmen. “Het is eigenlijk een grote kieswijzer”, zegt Tieskens. “De mediacampagne combineren we met een speciale kieswijzer online. Hoe uitgebreid de campagne zal zijn is afhankelijk van het budget”.

Bron: Paolo Laconi 12-02-19