100 jaar droge voeten: Mijn kijk op de dijk

Fotowedstrijd:
Laat je inspireren door ons Blauwe Hart

In 2016 vieren we dat we 100 jaar droge voeten hebben achter de dijken van het IJsselmeer en het Markermeer, de vroegere Zuiderzee. Samenwerkingsverband Het Blauwe Hart organiseert daarom een bijzondere fotowedstrijd rondom die zo oer-Hollandse dijk. Het thema is: ‘100 jaar droge voeten: Mijn kijk op de dijk’. We nodigen iedereen uit om met een foto en een originele toelichting zijn of haar visie te verbeelden op het leven voor, op of achter de dijk

Watersnood
In de nacht van 13 op 14 januari 1916 voltrok zich in Nederland een watersnood rond de Zuiderzee. In Noord-Holland vielen 19 doden, waarvan de meeste op Marken. Op zee kwamen nog eens 32 mensen om. Deze ramp vormde de aanzet tot de Zuiderzeewerken, waarvan de Afsluitdijk het meest bekende project is. Een eeuw later vieren we dat er sindsdien geen watersnood meer is geweest.

Doe mee en steun Het Blauwe Hart
Welke kijk heb jij op de dijk? Stuur je foto in en steun daarmee Het Blauwe Hart in ons werk om het IJsselmeergebied mooi en open te houden. De foto’s zullen gebruikt worden in een speciale tentoonstelling over 100 jaar droge voeten en in de verschillende communicatiemiddelen zoals onze website en nieuwsbrief.

Prijzen
Er zijn twee prijzen: de publieksprijs en de prijs van onze vakjury. De winnaar van de publieksprijs mag mee op een landschapsexcursie van It Fryske Gea. De winnaar van de vakjuryprijs mag op excursie naar het vogeleiland De Kreupel (voor de kust van Medemblik).

Inzendtermijn
Je kunt meedoen van 15 mei tot en met 15 september 2015.De winnaars ontvangen van ons persoonlijk bericht, uiterlijk 3 weken na het sluiten van de fotowedstrijd.

Foto: Na de doorbraak, omgeving Amsterdam (Noord-Hollands Archief)

Meedoen aan de fotowedstrijd?
Wil je ook meedoen? Stuur dan je mooiste digitale foto naar fotowedstrijd@hetblauwehart.org
Vermeld hierbij je naam,  telefoonnummer, e-mailadres, de plaats en datum waarop de foto gemaakt is. Omschrijf ook in maximaal 200 woorden wat deze foto voor jou zo bijzonder maakt. Iedere inzender van de fotowedstrijd verklaart akkoord te zijn met onze voorwaarden.

Voorwaarden fotowedstrijd
De voorwaarden van de fotowedstrijd zijn te vinden op www.hetblauwehart.org