Jan Bolling (1940 – 2020)

Vrijwilliger IJsselmeervereniging plotseling overleden.

Geschiedenis en schrijven, dat waren twee hobby’s van Jan. Hij had er veel meer, zoals kamperen, Frans en Italiaans studeren, vluchtelingen begeleiden, banket bakken en koken. Dat laatste had hij van zijn vader die was bakker en daar had hij de kunst afgekeken. Hijzelf werkte in het onderwijs en na zijn pensionering kreeg hij meer tijd voor al die hobby’s, waaronder het schrijven van historische essays. Over De Wijk, waar hij opgroeide en altijd is blijven wonen, schreef hij talloze historische publicaties.

Hij kreeg interesse voor het IJsselmeer maar ‘vanaf de kant’. De mooie oude stadjes, hun historie, hun relatie met het IJsselmeer en de vroegere Zuiderzee fascineerde hem. Hij werd een chroniqueur van de oostkant van het IJsselmeer en zijn bijdragen waren de afgelopen jaren regelmatig terug te vinden in IJsselmeerberichten. Zo schreef hij over de nieuw visafslag bij Harderwijk, de geschiedenis van Elburg en ook over het Waterloopbos.

Hij had nog volop plannen en ideeën, maar helaas is hij geheel onverwacht op 6 oktober 2020 overleden. Wij wensen zijn familie en vrienden veel sterkte met het verlies en wij zullen zijn bijdragen missen.